De wereld wordt steeds digitaler. Het gevolg is dat mensen meer tijd voor schermen doorbrengen en daardoor automatisch minder bewegen. Door de constante toegankelijkheid van het internet en de talrijke spelmogelijkheden, van online poker tot complexe strategiespellen, komt de echte wereld vaak op de achtergrond te staan.
Maar dit zal snel tot het verleden behoren. VR-brillen maken het binnenkort mogelijk om nog intensiever van digitale omgevingen te genieten. Gebruikers zullen actief moeten bewegen om vooruit te komen in hun digitale omgeving. Een mogelijkheid die niet alleen belangrijk is voor gamers, maar ook voor actieve sporters.
VR-brillen tonen twee beelden naast elkaar op één scherm. Het linkeroog ziet het beeld dat bestemd is voor het linkeroog en het rechteroog ziet het beeld dat bestemd is voor het rechteroog. Dit creëert de illusie van diepte en afstand, waardoor gebruikers het gevoel krijgen een echte scène te zien. De bril volgt ook iemands hoofdbewegingen, zodat de scène met je meebeweegt terwijl je rondkijkt.
Dit geeft dragers het gevoel ondergedompeld te zijn in de virtuele wereld. VR-brillen verschenen voor het eerst in de videogamesector en zijn sindsdien op steeds meer gebieden populair geworden. De technologie wordt steeds verder geoptimaliseerd en belooft daarom een steeds reëlere ervaring.
Hardlopen als sport kan bijzonder goed worden verbeterd met een VR-bril. Dit komt omdat technologieën zoals loopbanden het al mogelijk maken om vanuit een staande positie te lopen en efficiënt te trainen op één plaats. Bewegen op een loopband simuleert dus al een beperkte loopervaring.
Maar in combinatie met een VR-bril opent dit een enorm aantal nieuwe mogelijkheden. Een marathon kan bijvoorbeeld in een echte omgeving worden gelopen zonder dat de lopers er echt bij zijn. Dit kan worden gebruikt als voorbereiding op de marathon, bijvoorbeeld om een route te simuleren en te visualiseren. Op deze manier kan de opleiding natuurlijk ook gevarieerd en spannend worden gemaakt.
Aangezien hardlopen een zeer eenzijdige sport kan zijn, biedt de VR-bril ook naast professionele sporten veel mogelijkheden. In plaats van altijd in hetzelfde blok of in dezelfde omgeving rond te lopen, kunnen met een VR-bril verschillende steden, landschappen en omgevingen worden gesimuleerd. Hardlopen in de Hollywood Hills of aan een pittoresk meer is dus mogelijk vanuit huis. Bij hardlopen hoeven relatief weinig lichaamsdelen te worden geanalyseerd. Terwijl bij andere sporten ook de armbewegingen belangrijk zijn, is het bij hardlopen mogelijk zich uitsluitend op de voetbeweging te concentreren. Dit maakt het relatief gemakkelijker om de techniek te installeren en in te voeren.
Gamen in VR: Absolute simulatie door eigen bewegingen
De gamingsector heeft tot dusver vooral geprofiteerd van het gebruik van VR-brillen. Door de bril te gebruiken krijgen spelers de kans om zich rechtstreeks in de spelwereld onder te dompelen en zich zo een speciaal onderdeel van het spel te voelen. Tot nu toe is er al veel mogelijk geweest. Zo werd het rondkijken rechtstreeks via het hoofd gestuurd. De bewegingen werden vervolgens in het spel gesimuleerd door het gebruikte personage.
Running biedt nu een nieuwe functie voor tal van genres. Want niet alleen sportwedstrijden kunnen hiervan profiteren. Spelers kunnen bijvoorbeeld tactisch bewegen in first-person shooters of vluchten voor zombies in een post-apocalyptische wereld.
Gamen wordt een bijzonder zittende hobby genoemd, wat op zich juist is. Hoewel de cognitieve vaardigheden kunnen worden verbeterd, blijft het lichaam zelf in een slechte zithouding. Door met een VR-bril te lopen, zou gaming echter binnenkort een uithoudingshobby kunnen worden en spelers tot het uiterste uitdagen.
Hoe gezellig een zondagse wandeling is, hangt vaak af van het weer. Want als het waait, regent of sneeuwt, is het vaak bijzonder oncomfortabel. Met een VR-bril kun je niet alleen het weer trotseren, maar ook de onveranderlijke omgeving.
Een VR-bril kan overal ter wereld een wandeling simuleren. Of het nu in Las Vegas, in Rome of in Tokio is. De gevarieerde omgeving kan sportieve mensen motiveren om op verkenning te gaan. VR-brillen kunnen ook bijzonder spannend zijn voor reizigers. Steden kunnen vooraf worden verkend. Wie zonder navigatie en misschien midden in de nacht aankomt, weet in welke richting het hotel ligt.
En zelfs voor mensen die niet graag of niet kunnen reizen maar toch de wereld willen ontdekken, is virtuele simulatie door middel van een passende bril een geweldige mogelijkheid. Want door zelf te bewegen, wordt de ervaring bijzonder meeslepend en krijg je het gevoel er zelf bij te zijn.
Directe voortbeweging via een VR-bril is nog altijd in ontwikkeling. Er zijn echter veel ideeën en de eerste afgewerkte producten beloven een veelbelovende toekomst. VR Treadmills, bijvoorbeeld, zijn loopbanden die uitsluitend zijn ontwikkeld voor het gebruik van VR-brillen.
Naast een bril en een loopband zijn er ook speciale schoenen met talrijke sensoren. Op die manier moet het mogelijk zijn een bijzonder nauwkeurige bewegingsanalyse uit te voeren om een simulatie via de VR-bril mogelijk te maken.
Beweging is bijzonder belangrijk voor het lichaam. Het helpt de algehele conditie te verbeteren, versterkt botten en spieren en kan ziekten als obesitas en hartziekten helpen voorkomen. Lichaamsbeweging helpt ook de geestelijke gezondheid te verbeteren door stress te verminderen en de stemming te verbeteren. Bovendien is aangetoond dat lichaamsbeweging de cognitieve vaardigheden en het geheugen verbetert. Het is echter enorm belangrijk om ervoor te zorgen dat u voldoende beweging krijgt.
Te weinig beweging kan leiden tot gewichtstoename en een slechte gezondheid, terwijl te veel beweging kan leiden tot blessures. Het belangrijkste is een activiteit te vinden die leuk is. Tot nu toe was digitaal aanwezig zijn in oorlog met voldoende beweging krijgen. Dit zou echter snel kunnen veranderen als lopen de basis wordt voor verplaatsingen in de digitale ruimte.
Want het is duidelijk dat steeds meer mensen meer tijd doorbrengen met technologie en dus minder tijd of motivatie hebben om lichamelijk actief te zijn. Door beweging op te nemen in de digitalisering is het echter mogelijk deze trend te voorkomen.